Vásárlói tájékoztató
- Általános Szerződési Feltételek
- Adatvédelmi tájékoztató
- Garanciális ügyintézés (Jótállás, termék és kellékszavatosság)
- Panaszkezelés
- Nyomtatható dokumentumok
Általános Szerződési Feltételek
1. Cégadatok, nyitvatartás
1.1. Üzemeltető
Főnix-informatika Kft.
Székhelye: 3300 Eger, Cifrakapu utca 160.
Üzletünk, telephelyünk címe: 3300, Eger, Cifrakapu út 160. (Vilati Center)
Ügyfélszolgálat: Munkanapokon 9-17:30, szombaton 9-13:00, vasárnap: zárva
Telefon: +36 (36) 769 088, +36 (70) 285 88 55
E-mail: info@fonixinformatika.hu
Társaságot bejegyző cégbíróság: Heves Megyei Cégbíróság
Cégjegyzékszám: Cg. 10-09-036106
Adószám: 25844601-2-10
1.2. Nyitva tartás
Hétfő-Péntek: 10:00 – 17:00
Szombat-Vasárnap: ZÁRVA
1.3. A webáruház internetes felületének üzemeltetője (tárhelyszolgáltató)
CompMarket Hungary Zrt.
Székhely: 1044 Budapest, Megyeri út 53.
E-mail: info@compmarket.hu
Telefon: +36 1 222 6403
Honlap: www.compmarket.hu
Adatkezelési nyilvántartási számok: NAIH-117719/2017.
1.4. Általános rendelkezések
Az alábbi Általános Szerződési Feltételek – a továbbiakban: Feltételek – a Főnix-informatika Kft. webáruházban történő megrendelésére vonatkozó általános feltételeket határozzák meg. Annak érdekében, hogy a webáruházban található termékek megrendelésekor tisztában legyen a megrendelésre és szállításra vonatkozó feltételekkel, kérjük, gondosan olvassa el az alábbiakat. Amennyiben bármilyen kérdése lenne, írjon a következő e-mail címre: info@fonixinformatika.hu
A jelen Feltételek tartalmazzák a megrendelés szabályait, a Vevő és az Eladó között létrejövő szerződés alapvető rendelkezéseit, A jelen Feltételek határozzák meg továbbá az Eladó mint a Főnix-informatika webáruház weboldalt üzemeltető cég, weboldal üzemeltetésével kapcsolatos felelősségét.
Vevő a webáruházban a képernyőjén megjelenő megrendelőlap kitöltésével és elküldésével egyidejűleg elfogadja, és magára nézve – változtatás nélkül – kötelezőnek ismeri el a jelen Feltételeket.
Az Eladó jogosult a jelen Feltételekben rögzített általános feltételektől eltérő kikötéseket az adás-vételi vagy szállítási szerződésben érvényesíteni. Az Eladó fenntartja a jogot arra, hogy a jelen Feltételeket (a termékválaszték, az alkalmazandó jogszabályok, beszerzési lehetőségek, feltételek, árak változása vagy bármely más okból) bármikor, a Vevőnek küldött értesítés nélkül módosítsa. A termékek szállítása a megrendelés időpontjában hatályos feltételek szerint történik. Ezért arra kérjük, hogy a megrendelés elküldése előtt akkor is olvassa el a jelen Feltételeket, ha a webáruházat a korábbiakban már használta.
2. Az elektronikus szerződéskötés lépései
A szerződés, illetve a szerződéskötés nyelve magyar.
2.1. Regisztráció
A webáruházban csak regisztrált felhasználók vásárolhatnak! A kapcsolattartás a Főnix-informatika Kft. későbbiekben mint Eladó részéről a regisztrációkor megadott e-mail címen történik.
Kérjük regisztráció előtt olvassa el az Adatvédelmi tájékoztatót. A regisztráció során a *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező.
A regisztráció során az alábbi személyes adatok megadására van szükség:
-
Személyes adatok: Név / Cégnév, adószám (ha van), telefon, e-mail cím
-
Számlázási adatok: Irányítószám, település, cím (utca, házszám)
2.2. Regisztrációs adatok módosítása
Az adatok a későbbiekben a felhasználónév és az e-mail cím kivételével a webáruház FELHASZNÁLÓ ADATAI szövegdobozon belül módosíthatóak. Az e-mail cím módosítására csak az üzletben van lehetőség. A felhasználónév a későbbiekben nem módosítható.
2.3. Regisztráció törlése
Regisztrációjának törlését bármikor kérheti az üzletben vagy az info@fonixinformatika.hu e-mail címre küldött levélben. A törlési kérelem megérkezését követően az Eladó haladéktalanul gondoskodik a regisztrációjának törléséről. A felhasználói adatok a törlést követően azonnal eltávolításra kerülnek az adatbázisból.
A regisztráció törlése nem érinti a már leadott megrendelésekhez kapcsolódó adatok és dokumentumok megőrzését, nem eredményezi ezen adatok törlését. A regisztráció törlését követően az adatok visszaállítására nincs lehetőség, azonban új regisztráció bármikor lehetséges.
2.4. A vásárlás menete
A webáruházban látható árak bruttó árak, a 27%-os ÁFA-t tartalmazzák (céges vásárlóink részére a nettó árakat is feltüntettük, de minden esetben a bruttó ár fizetendő).
Keresse meg weboldalunkon a kívánt terméket. Ezt megteheti a rendelési szám vagy keresőszó megadásával a kereső mezőben, vagy a bal oldalon található kategória-rendszer használatával. A termékek tulajdonságai a termék adatlapján találhatók. Amennyiben termékeinkkel kapcsolatban további kérdése lenne, ügyfélszolgálatunk telefonon vagy online rendelkezésére áll.
A terméket a Kosárba gomb megnyomásával helyezheti a kosarába. A kosára tartalmát megtekintheti vagy eltávolíthat egy terméket a jobb oldalon található KOSÁR szövegdobozon belül Kosár megtekintése gombra kattintva. Ekkor megjelenik a kosár tartalma, itt a termék sorban lévő piros X gomb megnyomásával eltávolíthatja a kiválasztott terméket. A kosár automatikusan frissül. Lehetséges a kosár tartalmának teljes ürítése is, a Kosár megtekintése menüpontban vagy a jobb oldali KOSÁR szövegdobozban a kosár ürítése gombot választani. Ekkor minden a kosárban lévő termék eltávolításra kerül.
A vételár mindig a kiválasztott termék mellett feltüntetett összeg, mely az ÁFÁ-t tartalmazza.
Amennyiben az Eladó körültekintése ellenére téves ár kerül feltüntetésre a webáruházban, különös tekintettel a nyilvánvalóan téves, pl. a termék közismert árától jelentősen eltérő, esetleg rendszerhiba miatt megjelenő pl. 0 Ft-os árra, akkor az Eladó jogosult a megrendelést törölni vagy a termék helyes áron történő értékesítését és szállítását felajánlani.
2.5. Megrendelés
Megrendelni csak azon termékeket tudja, melyeket a kosarába tesz. A kosár tartalma bármikor módosítható, a benne lévő termékek törölhetők. Itt láthatja megrendelésének részleteit és értékét. A termékeknél megjelölt beszerzési idő tájékoztató jelleggel kerül feltüntetésre. Az 1-3 napos beszerzésű termékek a nagykereskedésben raktáron találhatóak, míg a 3-5 napos termékek szállítására várni kell pár napot. A termékek beérkezéséről minden esetben az Eladó tud pontosabb információval szolgálni.
A megrendelt termékekhez semmiféle szállítási díjat nem kell fizetni, mivel azokat az üzletünkben lehet átvenni. Az Eladó nem végez házhoz szállítást.
A termékeket megrendelni a Megrendelés gomb megnyomásával tudja, ezután átkerül a megrendelés megerősítése oldalra, ahol a már elmentett adatait láthatja. Ezeket az aktuális megrendelésre vonatkozólag módosítani tudja. Azonban ez csak a jelenlegi rendelésre lesznek hatással, az elmentett adatokat a rendszer nem módosítja! A megjegyzés rovatban feltüntethet bármilyen a rendeléssel kapcsolatos fontosabb információt, például a számla kiállításához szükséges adatokat.
A megrendelő által tévesen vagy pontatlanul megadott rendelési adatokra visszavezethető késedelemért és egyéb problémákért felelősséget nem vállalunk.
2.6. A szerződés létrejötte
A webáruház használata során leadott megrendelések ráutalás formájában tett jognyilatkozatnak minősülnek. A Vevő megrendelése elküldésével az Eladó vásárlójává válik. A megrendelés az Eladó ügyfélszolgálatának írásbeli visszaigazolása után tekinthető véglegesnek. A szerződés ráutalás formájában tett jognyilatkozat alapján jön létre, amikor a Vevő megkapja a visszaigazoló e-mailt a rendelt termékről. A szerződés megkötését az Eladó a megrendelés kézhezvételének igazolását követően is megtagadhatja, ha a megrendelt termék nincs készletében.
2.7. Üzletben történő átvétel
A Vevő a rendelése leadása után, minden esetben kap az általános visszaigazolást után, a vevő által megadott e-mail címre egy konkrét átvételi időpontot, mikortól biztosítják a termék átvételét az üzlethelyiségben (kizárólag csak a nyitvatartási időn belül). Az üzletben készpénzes és bankkártyás fizetési módra van lehetőség.
A termékre vonatkozó kárfelelősség és kockázat a Vevőre akkor száll át, amikor a Vevő a webáruházban megrendelt terméket az Eladótól átvette.
Az Eladó a Vevővel történő szerződéskötéskor adja át a jogszabályok által előírt dokumentumokat és tájékoztatókat, a termék Jótállási jegyét és a számlát.
2.8. Árak, fizetési mód és fizetés
Fizetési módok:
-
Készpénz: a boltban átvételkor kell fizetni
-
Előreutalással a következő bankszámlaszámra: 62000167-11067720 Centrál Takarék
-
Bankkártyás fizetés a boltban átvételkor
A webáruházban feltüntetett árak, ajánlati árak. Az Eladó az árak árváltozásának jogát fenntartja. Amennyiben a megrendelőlapon feltüntetett árban módosulás következik be, erről tájékoztatást ad az Eladó a Vevő felé e-mailen keresztül. Az egyes termékek árai alatt fel vannak tüntetve a várható érkezési ideje, mivel a termékeket nem tartjuk raktáron. A webáruházban látott akciós árak esetében az akció egy meghatározott ideig, de legfeljebb egy meghatározott készlet erejéig tart (amely készlet az akció záró időpontját megelőzően is kimerülhet). A webáruházban megjelenő árak minden esetben tartalmazzák az általános forgalmi adót. Az Eladó a termék tulajdonjogát mindaddig teljes egészében fenntartja, amíg a Vevő a vételár teljes összegét (beleértve az ÁFA-t is) hiánytalanul meg nem fizette, tehát a tulajdonjog a Vevőre a vételár hiánytalan megfizetése után érvényesül.
3. Elállás jog
A Vevő és az Eladó közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet alapján, a távollévők és az üzlethelyiségen kívül kötött szerződések esetében a Vevőt elállási jog illeti meg.
Az elállási jog kizárólag a Vevőre – szakmája, foglalkozása vagy üzleti tevékenysége körén kívül eljáró természetes személyre – vonatkozik, aki árut vesz, rendel, kap, használ, igénybe vesz, valamint az áruval kapcsolatos kereskedelmi kommunikáció, ajánlat címzettje.
A Vevő jogosult a termék adásvételére irányuló szerződés esetén – saját maga vagy az általa megjelölt, a fuvarozótól eltérő harmadik személy általi átvételének napjától számított – 14 (tizennégy) napon belül a szerződéstől indokolás nélkül elállni. A Vevőt megilleti, hogy a szerződés megkötésének a napja és a termék átvételének napja közötti időszakban is gyakorolja elállási jogát.
Fontos kiemelni, hogy elállás esetén a Vevő felel a termék jellegének, tulajdonságainak és működésének megállapításához szükséges használatot meghaladó használatból eredő értékcsökkenésért.
3.1. Elállási jog gyakorlásának a menete
– Ha a Vevő elállási jogával élni kíván, elállási szándékát 14 napon belül kell jeleznie (például telefonon, postai úton, elektronikus úton küldött levél útján) az Eladó részére.
– az Eladó e-mailben haladéktalanul visszaigazolja a Vevő elállási nyilatkozatának megérkezését,
– Írásban történő elállás esetén azt határidőben érvényesítettnek kell tekinteni, ha a Vevő az erre irányuló nyilatkozatát 14 naptári napon belül (akár a 14. naptári napon) elküldi az Eladónak. Postai úton történő jelzés alkalmával a postára adás dátumát, e-mail keresztül történő értesítés esetén az e-mail küldésének idejét veszi figyelembe az Eladó a határidő számítás szempontjából.
Az Eladó felhívja a Vevő figyelmét, hogy levelét ajánlott küldeményként adja postára, ezáltal hitelt érdemlően bizonyítható lesz a feladás dátuma! A Vevő elállás esetén köteles a megrendelt terméket indokolatlan késedelem nélkül az Eladó üzletébe visszajuttatni, de legkésőbb elállási nyilatkozatának közlésétől számított 14 napon belül visszaküldeni. A visszaküldés határidőben teljesítettnek minősül, ha a Vevő a terméket a határidő lejárta előtt elküldi (postára adja vagy az általa megrendelt futárnak átadja).
A Vásárló elállási jogát a 45/2014. (II.26.) Korm. rendelet 29. §-ban foglalt esetekben nem gyakorolhatja, így különösen:
– olyan nem előre gyártott termék esetében, amelyet a Vásárló utasítása alapján vagy kifejezett kérésére állítottak elő, vagy olyan termék esetében, amelyet egyértelműen a Vásárló személyére szabtak;
– olyan zárt csomagolású termék tekintetében, amely egészségvédelmi vagy higiéniai okokból az átadást követő felbontása után nem küldhető vissza;
– lezárt csomagolású hang-, illetve képfelvétel, valamint számítógépes szoftver példányának adásvétele tekintetében, ha az átadást követően a Vásárló a csomagolást felbontotta.
Az elállási jog érvényesítéséhez letölthető és kitölthető dokumentum: PDF és DOC formátumban.
4. Adatvédelmi tájékoztató
A Főnix-informatika (továbbiakban: Adatkezelő) online értékesítési tevékenységével kapcsolatban kezeli a regisztrált felhasználók személyes adatait, kizárólag a megrendelések teljesítésének céljából, és a teljesítéssel kapcsolatos kötelezettsége (számlázás) teljesítése érdekében. Csak olyan személyes adatot kezel, amely az adatkezelés céljának megvalósulásához elengedhetetlen, és a cél elérésére alkalmas. A személyes adatokat csak a cél megvalósulásához szükséges mértékben és ideig kezeli.
Az Adatkezelő minden elvárható módon védi a regisztrált felhasználóknak a webáruházban kezelt személyes adatait.
Az adatkezelő címe: Főnix-informatika Kft. 3300 Eger, Csokonai u. 61. 3/9
Az adatkezelő elérhetősége: Telefon: +36 (70) 285 8855, személyesen: 3300 Eger, Cifrakapu u. 160.
Az adatkezelés jogalapja: 2011. évi CXII. törvény az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról 5. § (1) bekezdés a) Az érintett hozzájárulása.
Hozzájárulás az adatkezeléshez: A felhasználó regisztrációnál kifejezetten hozzájárulását adja az általa önkéntesen megadott személyes adatainak kezeléséhez.
Az érintettek köre: regisztrált felhasználók
A kezelt adatok köre: a regisztrált felhasználók által a regisztráció során megadott a megrendelés teljesítéséhez szükséges adatok: Név, Elérhetőség (telefon, email), Szállítási cím, Számlázási cím
Az adatgyűjtés célja: a megrendelések teljesítése és számlázás.
Az adatok megismerésére jogosult lehetséges adatkezelők személye:
- A Főnix-informatika Kft. munkatársai.
A vásárló kérelmezheti az adatkezelőnél
-
tájékoztatását személyes adatai kezeléséről,
-
személyes adatainak helyesbítését,
-
személyes adatainak törlését vagy zárolását.
A felhasználó a regisztráció során megadott felhasználói név és jelszó segítségével, a webáruház oldalaira belépve megtekintheti, módosíthatja saját adatait.
Ha korábban megrendelést küldött el, akkor a megrendeléshez az elküldés pillanatában érvényes adatok lettek csatolva. A megrendeléshez kapcsolt személyes adatairól tájékoztatást, ezek módosítását vagy törlését az adatkezelőnél személyesen, telefonon vagy e-mailben kezdeményezheti.
Az adatkezelő a kérelem benyújtásától számított legrövidebb idő alatt, legfeljebb azonban 10 napon belül, közérthető formában, a regisztrált felhasználó erre irányuló kérelmére írásban megadja a tájékoztatást. Ha a regisztrált felhasználó kérelmét jogosnak találja, akkor haladéktalanul intézkedik a személyes adatainak helyesbítése vagy törlése érdekében.
Ha a regisztrált felhasználó nem elégedett az adatkezelő válaszával, akkor személyes adatai védelméhez való jogát polgári bíróság előtt érvényesítheti, továbbá a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósághoz ( www.naih.hu/kapcsolat.html ) fordulhat.
A 2011. évi CXII. törvény az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról itt olvasható: Nemzeti Jogszabálytár (www.njt.hu)
Garanciális ügyintézés szabályai
Jótállás, kellék és termékszavatosság
Érvényes: 2018. február 1-től visszavonásig
A szerződő felek közötti szabályok általános leírása a Főnix-informatika Kft. – továbbiakban mint Eladó – és a webáruház, illetve üzlet vásárlója – továbbiakban mint Vevő – között létrejött szerződésben foglalt termékekre vonatkozólag.
1. Hibás teljesítése
Eladó részéről akkor beszélünk hibás teljesítésről, ha a termék, illetve szolgáltatás a teljesítés időpontjában nem felel meg a szerződésben vagy jogszabályban megállapított minőségi követelményeknek. Nem beszélünk hibás teljesítésről abban az esetben ha a Vevő a szerződéskötés időpontjában az adott hibát ismerte vagy ismernie kellett. A szerződés semmis abban az esetben ha bármilyen okból a jogszabály rendelkezéseitől elérően a Vevő hátrányára tér el. A hibás teljesítés vélelme szerint az első hat hónapban az Eladót terheli a bizonyítás terhe kivéve abban az esetben ha a dolog természetével vagy a hiba jellegével összeegyeztethetetlen a felismert hiba.
2. Kellékszavatosság
A termékek hibájáért az Eladó kellékszavatossági felelősséggel tartozik. Az Eladó felelőssége ebben az esetben csak a termék olyan hibája lehet, amely hibának az oka már meg van a termékben a vásárlás pillanatában is, csak akkor még nem felismerhető. Ez nevezik rejtett vagy gyártási hibának. Az Eladó felelőssége minden esetben objektív, tehát független attól, hogy tudta-e, hogy hibás terméket adott el, vagy sem.
3. Termékszavatosság
A termékszavatosság azt jelenti, hogy az Eladó által a fogyasztónak eladott termék hibája esetén a fogyasztó követelheti a gyártótól, hogy a termék hibáját javítsa ki, vagy – ha a kijavítás megfelelő határidőn belül, a fogyasztó érdekeinek sérelme nélkül nem lehetséges – a terméket cserélje ki. A termék abban az esetben hibás ha nem felel meg a terméknek a gyártó által történt forgalomba hozatalakor hatályos minőségi követelményeknek, vagy nem rendelkezik a gyártó által adott leírásban szereplő tulajdonságokkal.
A gyártó csak akkor mentesül a termékszavatossági kötelezettség alól, ha bizonyítja, hogy
-
a terméket nem üzleti tevékenysége vagy önálló foglalkozása körében gyártotta vagy forgalmazta
-
a termék forgalomba hozatalának időpontjában a hiba a tudomány és a technika állása szerint nem volt felismerhető; vagy
-
a termék hibáját jogszabály vagy kötelező hatósági előírás alkalmazása okozta.
Csere esetén a kicserélt termékre, kijavítás esetén a termék kijavítással érintett részére vonatkozó kellékszavatossági kötelezettség a gyártót terheli.
4. Közlési és igényérvényesítési határidők
A Vevő késedelem nélkül köteles a hibát az Eladóval közölni. A hiba felfedezésétől számított két hónapon belül közölt hibát késedelem nélkül közöltnek kell tekinteni. A közlés késedelméből eredő kárért a Vevő felelős. Az eladót a termékszavatosság az adott termék általa történő forgalomba hozatalától számított két évig terheli. E határidő eltelte jogvesztéssel jár.
5. Termékszavatosság tulajdonosváltozás esetén
A termékszavatossági jogokat a termék tulajdonjogának átruházása esetén az új tulajdonos érvényesítheti a gyártóval szemben.
6. Jótállás
Az Eladó a hibátlan teljesítésért felel. E felelősség alól csakis abban az esetben mentesül, ha bizonyítja, hogy a hiba oka a teljesítés után, jellemzően a termék fogyasztó által történő nem rendeltetésszerű használata vagy kezelése miatt keletkezett.
A jótállásnak két fajtája van:
-
a jogszabályon alapuló, ún. kötelező jótállás, és
-
a felek megállapodásán alapuló, ún. szerződéses jótállás.
Utóbbi esetben nem egy jogszabály kötelezi bizonyos termékek eladása esetén az Eladó felet jótállás vállalására, hanem erre önként – jól felfogott piaci érdekből – kerül sor.
Jótállási jogosultság tulajdonosváltozás esetén
A jótállásból eredő jogokat a dolog tulajdonjogának átruházása esetén az új tulajdonos érvényesítheti a jótállást vállaló kötelezettel szemben.
7. A jótállási igény érvényesítése
A jótállási igény a jótállási határidőben érvényesíthető.
Kötelező jótállás esetén ez egy év, szerződéses jótállásnál a jótállást keletkeztető jognyilatkozatban rögzített határidő az irányadó. Ha a jótállásra az Eladó a kötelezettségének a Vevő felhívására – megfelelő határidőben – nem tesz eleget, a jótállási igény a felhívásban tűzött határidő elteltétől számított három hónapon belül akkor is érvényesíthető bíróság előtt, ha a jótállási idő már eltelt. E határidő elmulasztása jogvesztéssel jár.
A jótállási igény érvényesítésére egyebekben a kellékszavatossági jogok gyakorlására vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni.
A Vevő a választott kellékszavatossági jogáról másikra térhet át. Az áttéréssel okozott költséget köteles az Eladónak megfizetni, kivéve, ha az áttérésre az Eladó adott okot, vagy az áttérés egyébként indokolt volt.
8. A szavatossági jogok sorrendje
Akár szavatossági igény érvényesítésére, akár jótállásra kerül sor, de minden esetben négyféle úgynevezett szavatossági jog illeti meg a Vevőt: kijavítás, kicserélés, árleszállítás, vételár-visszatérítési igény (elállás). Kiemelten fontos, hogy minden esetben ez a négyféle jogosultság illeti meg a Vevőt.
Kellékszavatossági igénye alapján a jogosult választása szerint
-
kijavítást vagy kicserélést igényelhet, kivéve, ha a választott kellékszavatossági jog teljesítése lehetetlen, vagy ha az az Eladónak – másik kellékszavatossági igény teljesítésével összehasonlítva – aránytalan többletköltséget eredményezne, figyelembe véve a szolgáltatás hibátlan állapotban képviselt értékét, a szerződésszegés súlyát és a kellékszavatossági jog teljesítésével a vevőnek okozott érdeksérelmet; vagy
-
az ellenszolgáltatás arányos leszállítását igényelheti, a hibát az Eladó költségére maga kijavíthatja vagy mással kijavíttathatja, vagy a szerződéstől elállhat, ha az Eladó a kijavítást vagy a kicserélést nem vállalta, e kötelezettségének a törvényben foglaltak szerinti feltételekkel nem tud eleget tenni, vagy ha a Vevőnekk a kijavításhoz vagy kicseréléshez fűződő érdeke megszűnt.
Fontos, hogy jelentéktelen hiba miatt elállásnak nincs helye. A törvény rögzíti, hogy a kijavítást vagy kicserélést – a dolog tulajdonságaira és a Vevő által elvárható rendeltetésére figyelemmel – megfelelő határidőn belül, a Vevő érdekeit kímélve kell elvégezni.
9. Költségek
A szavatossági kötelezettség teljesítésével kapcsolatos költségek az Eladót terhelik. Kivétel az az eset, ha a dolog meghibásodásában a Vevőt terhelő karbantartási kötelezettség elmulasztása is közrehatott, a szavatossági kötelezettség teljesítésével felmerült költségeket közrehatása arányában a Vevő köteles viselni, ha a dolog karbantartására vonatkozó ismeretekkel rendelkezett, vagy ha az Eladó e tekintetben tájékoztatási kötelezettségének eleget tett.
10. Reklamációs határidő
A Vevő kellékszavatossági igénye a teljesítés időpontjától számított két év alatt évül el. Ha a Vevő és az Eladó közötti szerződés tárgya használt dolog, a felek rövidebb elévülési időben is megállapodhatnak; egy évnél rövidebb elévülési határidő ebben az esetben sem köthető ki érvényesen.
Fontos szabály, hogy nem számít bele az elévülési időbe a kijavítási időnek az a része, amely alatt a Vevő a terméket rendeltetésszerűen nem tudja használni. A terméknek a kicseréléssel vagy a kijavítással érintett részére a kellékszavatossági igény elévülése újból kezdődik. Ezt a szabályt kell alkalmazni arra az esetre is, ha a kijavítás következményeként új hiba keletkezik.
11. Mikor nincs szavatossági igény
A szavatossági felelősség alóli mentesülés eseteit, miszerint a mentesülésre két esetben kerülhet sor:
-
ha a hibát a Vevő a szerződéskötés időpontjában ismerte;
-
ha a hibát a Vevőnek a szerződéskötés időpontjában ismernie kellett.
Fontos, hogy az Eladónak csakis a Vevő által ismert hiba vonatkozásában nincs kellékszavatossági felelőssége – és csak az ilyen jellegű hibákra mondja jogszerűen az Eladó, hogy ezekre nincs szavatosság (és nem lehet emiatt a terméket pl. kicseréltetni).
Akciós és leértékelt árura – mint egészre – nem jár szavatosság, illetőleg garancia. A termék azon részére vonatkozólag amely nem volt hibás, vagy hibás volt, de a Vevő nem tud(hat)ott róla szintén van helye minőségi kifogásnak. Amennyiben utóbb a vevő a tájékoztatás körén kívül eső hiba miatt viszi vissza a terméket a boltba, úgy kifogását intézni kell – amely olyan hiba, ami a rendeltetésszerű használatot kizárja – megilletik őt a szavatossági jogok.
12. Bizonyítási kötelezettség
Lényeges különbség van a bizonyítási kötelezettség terén a két jogintézmény között. A jótállás körében – a jótállás mindkét fajtájának teljes időtartama alatt – a jótállásra kötelezett (az Eladó) csak akkor mentesül a felelősség alól, ha bizonyítja, hogy a hiba oka a teljesítés után (tehát például a Vevő általi nem rendeltetésszerű használat miatt) keletkezett.
Ezzel szemben a szavatosság körében fő szabály szerint a Vevő köteles bizonyítani „igazát”, vagyis azt, hogy a hiba oka már a vásárláskor megvolt a termékben és a hibát nem a Vevői rendeltetésellenes használat okozta. Szavatosságnál azonban fontos, miszerint a teljesítéstől számított 6 hónapon belül felismert hiba esetén vélelmezni kell (úgy kell tekinteni), hogy a hiba oka már a tejesítés időpontjában is megvolt. Ennek értelmében az első hat hónapban jelentkező kellékhiány miatti felelősség alól az Eladó fél csak akkor mentesül, ha bizonyítja, hogy az eladáskor a termék hibátlan volt, tehát a hiba oka a teljesítés után, a termék nem rendeltetésszerű használata miatt keletkezett.
Tehát a jótállás teljes időtartama és a szavatossági idő első 6 hónapja alatt egyaránt az Eladót terheli a bizonyítás, azaz csak akkor mentesül a felelősség alól, ha bizonyítja, hogy a hiba oka a teljesítés után keletkezett.
Kiemelendő azonban, hogy csakis a Ptk. szerinti fogyasztói szerződésekre áll ez a vélelem szavatosság esetén, így a Ptk. alapján fogyasztónak nem minősülő vevőre nem vonatkozik ez a szabály. Ahhoz ugyanis, hogy a teljesítést követő 6 hónapon belül felismert hiba esetén a fogyasztónak nem minősülő vevő sikeresen érvényesíthesse a szavatossági jogait, bizonyítania kell, hogy a hiba oka már a teljesítéskor megvolt.
Kivétel a kivétel alól, vagyis nem irányadó a hivatkozott vélelem, tehát bizonyítás terheli mégis a Vevőt a szavatosság első 6 hónapjában is, amennyiben a vélelem a dolog természetével, vagy a hiba jellegével összeegyeztethetetlen.
Panaszkezelési szabályzat
Érvényes: 2018. február 1-től visszavonásig
1. Panaszkezelési Szabályzat
A Főnix-informatika Kft., 3300 Eger, Cifrakapu utca 160, adószám: 25844601-2-10 (továbbiakban: Főnix-informatika) ügyfelei panasz kezelési igényeinek magasabb szintű kielégítése és hatékony kezelése érdekében alakította ki az alábbi szabályzatot.
1.1 A szabályzat alapelvei
A panaszok teljes körű kivizsgálásának és megválaszolásának elve:
A Főnix-informatika jogszabályi kötelezettségeinek eleget téve és felismerve azt, hogy a céggel szemben felmerült panaszok fontos ismereteket hordoznak a szervezet számára, kimondja, hogy valamennyi panaszt teljes körűen kell kivizsgálni és megválaszolni. A Főnix-informatika a panaszok kivizsgálást követően köteles olyan választ adni, amelyben részletesen kitér a panasz teljes körű kivizsgálásának eredményére, a panasz rendezésére vagy megoldására vonatkozó intézkedésre, illetve a panasz elutasítása esetén az elutasítás indokára.
A panasz megkülönböztetés nélküli elbírálásának elve:
A Főnix-informatika a panaszokat és a panaszosokat mindenfajta megkülönböztetés nélkül, egyenlően, ugyanazon eljárás keretében és szabályai szerint kezeli!
1.2. A szabályzat hatálya
1.2.1. Személyi hatálya
A jelen szabályzat hatálya kiterjed minden a Főnix-informatika alkalmazásában álló panaszkezelési munkatársra.
A Főnix-informatika valamennyi panaszkezeléssel foglalkozó munkatársa a jelen szabályzat rendelkezéseit köteles megismerni, azok betartásáért felelősséggel tartozik.
1.2.2. Tárgyi hatálya
A szabályzat hatálya a 1.1. pont szerinti bejelentésekkel kapcsolatos panaszkezelési tevékenységre terjed ki. A panasznak nem minősülő bejelentések kezelése az Iratkezelési és ügyviteli szabályzatban meghatározottak szerint történik.
1.2.3. A panasz
Panasz a Főnix-informatika tevékenységével, szolgáltatásával, termékével vagy mulasztásával szemben felmerülő minden olyan kifogás, amelyben a panaszos egyértelműen a Főnix-informatika eljárását (különösen: kereskedelmi, javítási, ügyintézési, nyilvántartási hiba) kifogásolja.
Nem minősül panasznak, ha az ügyfél a Főnix-informatikától általános tájékoztatást, véleményt vagy állásfoglalást igényel.
1.2.4. A panaszos
Panaszos lehet a Főnix-informatika kereskedelmi, javítási szolgáltatási tevékenységének igénybe vevője.
1.3. A panasz bejelentésének módjai
1.3.1. Szóbeli panasz
Szóban: A Főnix-informatika Kft. üzletében Eger, Cifrakapu utca 160. szám alatt a nyitvatartási időben
Telefonon: a +36 (36) 769 088-as vagy +36 (70) 285 8855-ös telefonszámon, a telefonon közölt szóbeli panaszt a hét minden munkanapján, 8 órától 17:30 óráig folyamatosan fogadja.
1.3.2. Írásbeli panasz
-
postai úton: 3300 Eger, Cifrakapu utca 160. (telephely) vagy 3300 Eger, Csokonai utca 61. 3/9. (székhely)
-
lektronikus levélben: info@fonixinformatika.hu
Az ügyfél eljárhat meghatalmazott útján. Amennyiben az ügyfél meghatalmazott útján jár el, úgy a meghatalmazásnak a polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvényben foglalt követelményeknek kell eleget tenni.
A panasz képviselő vagy meghatalmazott útján történő benyújtása esetén a Főnix-informatika vizsgálja a benyújtási jogosultságot, amelyet a benyújtó meghatalmazással igazol.
1.4. A panasz kezelése, nyilvántartása
1.4.1. A panasz kezelése
A Főnix-informatika a panaszt minden esetben nyilvántartásba veszi. Különös figyelmet kell fordítani arra, hogy a Személyes adatok védelméről szóló szabályzat rendelkezései szerint, az azonosítás céljából bekért adatok ne sértsék az adatvédelmi előírásokat, és ne szolgáljanak más, a panaszügyek regisztrálásán kívüli egyéb adatgyűjtési célt.
A Főnix-informatika kizárólag a panaszkezelés okán birtokába került személyes adatokat az 1 hónapos panasz megőrzési idő leteltét követően törli vagy más módon egyedi azonosításra alkalmatlanná teszi.
A felmerülő panaszokat amennyiben ez lehetséges azonnal orvosolni kell, ilyen esetben panasz-ügyintézési eljárás nem indul.
A panaszt benyújtó ügyfél adatait az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény rendelkezéseinek megfelelően kell kezelni.
1.4.2. A panasz nyilvántartása
A Főnix-informatika a beérkezett panaszokat egységes elvek szerint nyilvántartja.
A Főnix-informatika a nyilvántartását úgy alakította ki, hogy abból a válaszadási határidő egyértelműen megállapítható.
A nyilvántartás alkalmas arra, hogy:
-
a panaszokat azok témája szerint csoportosíthassa
-
a panasz okát képező tényeket és eseményeket feltárhassa és azonosíthassa
-
megvizsgálhassa, hogy a második pontban rögzített tények és események hatással lehetnek-e más eljárásra vagy termékre, szolgáltatásra
-
eljárást kezdeményezhessen a feltárt, második pontban rögzített tények és események korrekciójára
-
összefoglalhassa az ismétlődő vagy rendszerszintű problémákat, a jogi kockázatokat.
1.5. A panasz kivizsgálása
A panasz kivizsgálása térítésmentes, azért külön díjat a Főnix-informatika nem számít fel. A panasz kivizsgálása az összes vonatkozó körülmény figyelembevételével történik.
A panasz-ügyintézés nyelve a magyar.
1.5.1. Szóbeli panasz
A szóbeli – ideértve a személyesen és telefonon tett – panaszt azonnal meg kell vizsgálni, és lehetőség szerint orvosolni. Telefonon közölt panasz esetén biztosítani kell az ésszerű várakozási időn belüli hívásfogadást és ügyintézést.
1.5.2. Írásbeli panasz
Az ügyfél írásbeli panaszának a beérkezést követően haladéktalanul megkezdi.
Személyesen benyújtott írásbeli panasz esetén a panaszos megkapja az általa benyújtott panasz egy, az átvétel igazolásával ellátott eredeti példányát.
Az írásbeli panasszal kapcsolatos, indokolással ellátott álláspontot a panasz közlését követő 30 naptári napon belül kell megküldeni az ügyfélnek.
A panaszkezelés során az ügyféltől kérhető adatok:
-
neve
-
lakcíme, székhelye, levelezési címe
-
telefonszáma
-
értesítés módja
-
panasszal érintett termék vagy szolgáltatás
-
panasz leírása, oka
-
panaszos igénye
-
a panasz alátámasztásához szükséges, az ügyfél birtokában lévő dokumentumok másolata
-
a panasz alátámasztásához szükséges, az ügyfél birtokában lévő termék, vagy annak maradéka
-
meghatalmazott útján eljáró ügyfél esetében érvényes meghatalmazás
-
a panasz kivizsgálásához, megválaszolásához szükséges egyéb adat.
Amennyiben a panasz kivizsgálásához a Főnix-informatikának az ügyfélnél rendelkezésre álló további – így különösen az ügyfél azonosításához, a panasszal érintett jogviszonnyal kapcsolatos - információra van szüksége, úgy haladéktalanul felveszi az ügyféllel a kapcsolatot, és beszerzi azokat.
1.6. A Panaszkezeléssel kapcsolatos döntés közlése
A Főnix-informatika a panaszügyben hozott érdemi döntését pontos, közérthető és egyértelmű indokolással ellátva, és azt írásba foglalva továbbítja a panaszos részére.
Ha az érdemi döntést közlő dokumentum jogszabályra hivatkozik, a jogszabályhely megjelölése mellett annak érdemi rendelkezését is ismertetni kell.
A Főnix-informatika válaszát oly módon küldi meg az ügyfél részére, amely alkalmas annak igazolására, hogy a küldeményt kinek a részére küldte meg, emellett kétséget kizáróan igazolja a küldemény elküldésének tényét és időpontját is.
A panasz elutasítása, vagy a panasz kivizsgálására előírt 30 napos törvényi válaszadási határidő eredménytelen eltelte esetén az ügyfél az alábbi testületekhez, illetve hatóságokhoz fordulhat:
-
Heves Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelősége
Cím: 3300 Eger, Kossuth Lajos u. 9.
Levelezési cím: 3301 Eger Pf. 81.
Telefon: +36 (36) 515 598
E-mail cím: fogyved_emf_eger@nfh.hu -
Heves Megyei Békéltető Testület
Címe: 3300 Eger, Faiskola út 15.
Levelezési címe: 3301 Eger, Pf. 440.
Telefonszáma: +36 (36) 416-660/105 mellék
Fax száma: +36 (36) 323-615
E-mail cím: bekeltetes@hkik.hu -
Online vitarendezési platform
Az online vitarendezési platform is rendelkezésükre áll, melyhez szükséges vállalkozásunk e-mail címe is, ami az info@fonixinformatika.hu. Az online vitarendezési platform felhasználható a vitás kérdések rendezéséhez, valamint az online vitarendezési platform felhasználható az online adásvételi és szolgáltatási szerződésekből eredő fogyasztói jogviták rendezéséhez. Az Online vitarendezés elérhetősége: ODR Link -
Bíróság
az ügyfél döntése alapján a polgári perrendtartás szabályai szerint bírósághoz.
A Főnix-informatika a panaszt és az arra adott választ 1 hónapig őrzi meg.
1.7. A panaszkezeléshez fűződő tájékoztatási kötelezettség
A panaszkezelésről szóló Tájékoztató (továbbiakban: Tájékoztató) tartalmazza a panasz-ügyintézéssel kapcsolatos tudnivalókat, a felügyelő hatóságok megnevezését, melyeknél az ügyfél panaszával eljárást kezdeményezhet, továbbá tájékoztatja a panaszost az elutasítás esetén igénybe vehető békéltetés vagy közvetítés lehetőségéről, illetve egyéb jogorvoslati lehetőségekről, valamint azok igénybe vételének esetleges jogszabályi határidőiről.
A Főnix-informatika internetes honlapján közzé teszi a Tájékoztatót.
A panasz-ügyintézés során, amennyiben a panaszos a Főnix-informatika elsődleges válaszával nem elégedett, biztosítani kell az azt ellátó szakmai terület munkatársainak pártatlanságát és elfogulatlanságát.
1.8. Panasz-ügyintézéssel kapcsolatos feladat-és felelősségi körök
A panaszkezelés rendszerét és folyamatát alapvetően a jelen szabályzat és az Iratkezelési és ügyviteli szabályzat általános ügykezelési eljárása határozza meg.
1.9. A panasz-ügyintézéssel kapcsolatos utólagos teendők
A panaszokkal kapcsolatos írásban vagy elektronikusan rögzített dokumentumokat a Főnix-informatika a panasz alapjául szolgáló jogviszonyra előírt bizonylat-megőrzési szabályoknak megfelelően megőrzi.
1.10. Záró rendelkezések
A szabályzat rendelkezéseit ezen időponttól kezdve, visszavonásig kell alkalmazni. A szabályzat rendelkezéseit a hatálybalépés napján folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.
Letölthető és nyomtatható dokumentumok
pdf formátumban
Általános Szerződési Feltételek Adatvédelemi tájékoztatóval
Garanciális ügyintézés (jótállás, termék és kellékszavatosság)